Körresa till Iowa

Hej kära ni! Dagens sanning: Jag ligger efter med bloggandet något kolossalt! Dock betyder faktiskt avsaknad av blogginlägg att det antingen är väldigt mycket kul som tar upp alla kvällar och helger, alternativt att det är mycket i skolan. Ja, även fast året inte räknas måste man väl göra en del läxor trots allt, vilket kan vara lätt att motivera sig till när det är spännande projekt man har i uppgift att göra. De senaste kvällarna har jag suttit med min Civil Rights Portfolio som jag fick i uppgift i US History. Jag har fått lära mig massor av intressanta saker om alla involverade personer, olika händelser under the Civil Rights Movement och organisationerna som verkade för förbättrade rättigheter för afroamerikanerna. Jätteintressant och lärorikt som bara den! Skoluppgifter som jag nog borde ta tag i snart är en intervju av någon persons upplevelser under dennes high school eller - college tid, en uppsats om samma ämne och slutligen en presentation om det, läsa en valfri bok inom sociologi och skriva uppsats på den, och skriva mitt informativa föredrag om orientering för min Speech-klass :) Skolan är faktiskt himla kul nu. Jag kommer att sakna lärarnas kreativitet och variation i uppgifterna, att inte ha någon betygspress alls, och att ständigt stimuleras i skolan av hur mycket intressant jag lär mig varje dag. Puh, jag ser inte fram emot att behöva kämpa så mycket med matten och fysiken när jag kommer tillbaka till skolan hemma i höst! Däremot ser jag väldigt mycket fram emot att faktiskt ha en KLASS istället för 25 olika personer på varje lektion. Det kommer bli himla kul att gå i en ny klass och lära känna dem, och det ska bli skönt att känna att det faktiskt finns tid att lära känna dem ordentligt när jag har alla mina ämnen tillsammans med dem! 
 
Nog om skolan - nu ska ni få se vad vi gjorde på körresan! Vi lämnade skolan på torsdagsmorgonen två veckor sedan och åkte till St. Olaf College i Northfield, någon timme sydväst om Stillwater. St. Olaf är ett norskt lutherskt college som skapades någon gång i mitten av 1800-talet tror jag.
Så här fint var det på campus! 
Den här kyrkan sjöng vi i. 
Ståtlig tycker jag!
Så här såg det ut inne i kyrkan. Flaggorna representerar alla länder som de antingen har utbytesstudenter från just nu, eller alla de länder som de totalt sett har haft studenter ifrån. Jag vet inte riktigt vilket av alternativen som är rätt, men det verkar lite otroligt att det finns så många internationella studenter där just nu, på en skola med 2000 elever... Hur som helst var det en himla fin kyrka som efter en stunds uppsjungande och övande fylldes med studenter eftersom det var förmiddagsgudtjänst. Vi sjöng några sånger där, åt sedan lunch på campus och hade därefter en workshop med St Olaf Choir's dirigent. Det råkar vara så att St Olaf's kör är en av de bästa i USA, så att få sjunga med deras dirigent var superhäftigt! Han var så himla pedagogisk och han använde häftiga metoder för att få oss dit han ville. 
 
Vi åkte vidare och kom till Luther College i Iowa där vi endast åt middag. Sedan hade vi konsert i en kyrka i Decorah, den lilla staden där Luther College låg. Vår konsert råkade krocka med någon norsk körkonsert i en annan del av staden, så vår publik bestod av 18 pers varav 16 var Stillwater alumni ;) 
 
Vi åkte till hotellet, inkvarterade oss, sov en natt och åkte sedan vidare till Iowa State University. Där lyssnade vi på en av deras körer som övade, åt lunch, hade workshop med deras dirigentstudenter, åt middag och hade slutligen konsert i en kyrka bredvid det gigantiska campuset (30 000 studenter). 
 
Vi alla var väldigt glada över att det var så vårigt ute, trots vädret!
Promenad från bussen till körsalen.
Glada och redo för övning inför konserten!
 
På lördagen hade vi en ledig dag. Vi skulle åka till en nöjespark direkt på morgonen, men det regnade så vi väntade några timmar och satt inne på hotellet och spelade spel istället. Några timmar senare åkte vi dock, men vi stannade bara i en och en halv timme på grund av vädret. Så, en timmes bilresa, en och en halv timme på nöjesfältet, en timmes bilresa tillbaka ;) 
 
Så här ruggigt var det ute. 
 Ser inte allt för fint ut i grårusket, men kul var det ändå!
Vi är glada trots att vi fryser! Jaina och Sofie var två av mina rumskompisar. Båda ska för övrigt börja på Gustavus College i höst, ett svenskt lutherskt college i Minnesota :)
 
När vi kom tillbaka till hotellet chillade vi, badade, spelade mer spel osv. Dagens coolaste var helt klart bassängsången. Någon kom på att vi skulle sjunga där i/vid poolen, så det gjorde vi. Någon filmade, la upp på Facebook och vips så hade klippet 80 000 visningar på tre dygn! 
 
 På söndagen sjöng vi på en gudtjänst i staden vi var i. Efter det fick vi äntligen njuta av lite solsken! 
Vi lekte på spåret, ooops...
 
På söndagseftermiddagen kom vi hem efter en helt fantastiskt rolig helg! Det var så kul att sjunga, sjunga, sjunga hela helgen och lära känna många av de här härliga människorna mycket bättre! Jag är så obeskrivligt glad över att jag har fått sjunga i den här kören under det här året. 
 
Det var det, god natt! 
Fredrika
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fredrikasblogg.blogg.se

Utbytesstudent i Minnesota, USA 14/15

RSS 2.0