Blandat från månaden som gått

Hej igen! Två inlägg i rad - imponerande, eller hur?! Råkar vara lite småhängig denna eftermiddag så då passar det perfekt att ta igen allt missat bloggande på en gång. 
 
Samma helg jag kom hem från Florida (lääänge sedan) åkte jag till Lindstrom på sleepover med Amicustjejerna hos en av the local reps. Vi började lördagskvällen med att åka till Eagle Brook Church och gå på gudtjänst, vilket i princip var som en rockkonsert. SÅ COOLT!
 
Under kvällen spelade vi spel, snackade, satt i badtunnan under stjärnorna mm, men tyvärr har jag bildbrist från den kvällen! 
Det var vårigt och fint ute på söndagen, om än blåsigt, så innan vi åkte hem på söndagen passade Emilia, Marlena, Lena och jag på att gå ut på bryggan och njuta lite. 
 
Christine och jag har varit ute på några fina cykelpass. Här var det första, när vi cyklade till den stora snögubben i norra St. Paul. Vi kom på att vi ville cykla hela cykelvägen och ta oss in till Minneapolis cyklandes, så det gjorde vi helgen därpå! 
 
Det var sannerligen ett äventyr! Så här långt, nästan till St Paul, tog vi oss efter ett antal felcyklingar. Det blev dock ännu svårare efter den här punkten då cykelvägar inte existerade osv. Vi fick meddelandet "No routes found" i Google Maps ett antal gånger...
Yeey, vi kom fram till Minnehaha Falls! Vattenfallet var coolt och människorna som klättrade runt där våghalsiga, men ännu mer spektakulärt var ändå Dairy Queen där våra utsvultna kroppar äntligen kunde få sig lite mat! 
Coolt ställe. Här skulle jag gärna tillbringa mer tid! 
Framme! Trötta men glada efter nästan 10 mils cykling! 
Sakta men säkert blev det ännu lite mer vårigt ute, och jag fortsatte cykla eftersom min dumma fot minsann inte vill ta ett enda löpsteg - knappt ens gå. 
När alla juniors tog ACT-testet i skolan för några veckor sedan hade vi seniors en ledig dag, så Marlena, Lena och jag drog till the Mall of America. Marlena låtsas vara Forest Gump :)
Bakom dessa goofiga tjejer kan man skymta lite bergochdalbanor. Vi hoppade över dem även denna gång, eftersom man faktiskt får ta och passa på att shoppa stenhårt när man är i ett sådant stort köpcenter! 
Samma kväll hade vi vår sista "riktiga" körkonsert, även fast det bara var slutet på april. På den här bilden ser Sarah och jag glada ut, men det var en väldigt vemodig kväll. Nästan alla seniors grät eftersom det är rätt så sorgligt att tiden med kören nästan är över. Konserten var dock fin och kul att sjunga på, även om vi inte gjorde en lika bra insats som på körresan några dagar innan. 
Att ta bilder med olika personer är ganska viktigt här. ;) Här är min gulliga crosscountry sister Nicole och jag. 
Ellie <3
 
Under samma vecka åkte jag till the American Swedish Institute för att prata om mina upplevelser som utbytesstudent för en svenskklass där! Det var himla kul att prata med dem. Dessutom fick jag tillfälle att gå omkring därinne i muséet vilket var så kul! Detta ställe rekommenderar jag starkt! 
Jag fick både med mig knäckebröd och senap från shopen och köttbullar i magen från FIKA. 
De hade de mest fantastiska kakelugnar inne i muséet. Denna råkar faktiskt vara tillverkad i Ekeby, Uppsala vilket överraskade mig!
De hade en Nobelutställning där. I varje rum hade de fokuserat på ett pris, och de hade fakta om priset, musik som passade till och en modekreation som symboliserade priset. Innovativt och trevligt att titta på! 
Och självklart var även barnattraktionerna svenskinspirerade. :) 
 
De som läser AP Biology i skolan får välja om de vill dissekera en katt (uäähh!) eller ta hand om en eller två ankungar på obestämd, valfri tid. Så numera hör man ett pipande i flera klassrum och ser folk gå omkring med stora kartonger i korriderna hela tiden. Deras uppgift är att studera hur ankungarna beter sig och skriva en rapport på det. Det är himla kul att de har ankorna i skolan. Det skulle aldrig hända i Sverige! 
 
Det var det det. Denna vecka flyter på som vanligt i princip men med en hel del roligheter i helgen. Det känns verkligen att terminen är på väg att ta slut, för vi har börjat med våra sista projekt i många av mina klasser och lärarna pratar om finals och så. Marlena och jag pratar om vårt goodbye party vi ska inom en månad nu (!), närmare bestämt den 11 juni, alla går och räknar ner skoldagarna och jag har äntligen lagt undan vartenda vinterplagg nu, för nu får det inte vara kallt längre för nu är det ju mitten av maj! :) Jag njuter av sista tiden nu, men som de flesta av er läsare säkert har listat ut så ser jag extremt mycket fram emot att komma hem nu. Om mindre än sju veckor får jag äntligen träffa er därhemma! 
 
Ha det så bra kompisar!
Fredrika
 
 
Anonym
2015-05-17 @ 22:51:46

Härligt inlägg, som vanligt! Det skulle vara riktigt kul att få besöka det där amerikansk-svenska institutet någon gång. Kul med alla bilder på dig och dina vänner. Puss

Svar: Ja det måste vi göra! Kram
Fredrika

Anonym
2015-05-17 @ 22:52:44

Och om du undrar vem som skrev det där så var det mamma. :-)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fredrikasblogg.blogg.se

Utbytesstudent i Minnesota, USA 14/15

RSS 2.0