Underbara pumpkin muffins

Hej bloggen! Det är dags för lite amerikansk mat-indoktrinering, eller hur? För även om den amerikanska matkulturen är lite... enformig finns det vissa saker som är så underbart goda att man blir så där alldeles härligt lycklig av att äta dem. Pumpkin muffins är en sådan sak. Det är ett från och med nu ett av mina favoritbakverk . Ok, det säger väl inte så mycket för jag älskar de flesta bakverk så listan kan göras lång. Hur som helst är det matnjutning! Jag var skeptisk mot pumpa innan jag kom hit just för att några i min närhet (hrrmm, m & p) alltid har sagt att det inte är gott. Men nu när jag är en självständig människa som är ute och provar mina vingar på andra sidan Atlanten spelar ju inte det någon roll liksom. :) Men jag håller med, pumpa i sig är lite speciellt men tillsammans med kryddor i form av muffins blir det en riktigt vinnare! Här köps pumpapuré, som rätt och slätt består av 100 % puread pumpa, i konservburkar, men vad jag vet går det inte att köpa pumpapuré i vanliga svenska matbutiker. Men det verkar vara enkelt att göra själv! Kolla in denna länk för instruktion: http://sofieswellness.bloggplatsen.se/2012/11/13/8985805-att-gora-med-en-pumpa-pumpapur-och-rostade-pumpafron/. 
 
 
 
Pumpamuffins
10 st
 
Ingredienser 
75 g smält smör alt. 0,8 dl kokosolja
1,2 dl honung eller lönnsirap
2 ägg (ekologiska ägg existerar inte i dessa industriaktiga mataffärer, så äggmängden kan behöva justeras till att passa svensk äggstandard) 
2,4 dl pumpapuré 
0,75 dl mjölk
1 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljextrakt/vaniljsocker eller någon nypa vaniljpulver 
en nypa salt
0,5 tsk kanel
0,5 tsk malen ingefära
1 rågad kryddmått malen nejlika
4,25 dl grahamsmjöl, gärna ganska finmalt men det är inte ett måste. Annars kanske hälften vetemjöl, hälften graham kan vara något. Eller helt enkelt 100 % vetemjöl! :)
0,75 dl havregryn
 
Kanel och havregryn för garnering
 
Ev. någon näve valfria frön, nötter eller torkad frukt 
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. 
Vispa det smälta smöret eller kokosoljan med honung eller lönnsirap.
Knäck i äggen och vispa lagom länge. 
Tillsätt pumpapuré och mjölk och blanda väl.
Tillsätt alla kryddorna, salt, bikarbonat och vanilj och blanda väl.
Tillsätt mjöl och havregryn och blanda tills du har fått en jämn smet. Tillsätt eventuellt frön, nötter eller torkad frukt. (Jag tog solrosfrön vilket var gott, men fettsyrorna kommer att reagera med bikarbonatet i ugnen så att de blir giftgröna, but fear not! Det är inte farligt utan bidrar bara till en härlig Halloween-stämning som pumpa ger. :) 
Pytsa ut smeten i tio muffinsformar på en plåt. Garnera varje muffin med lite havregryn och en kanelpuff.
Baka muffinsarna i ugnen i drygt 20 minuter. Testa om de är klara med en tandpetare. 
 
Ät och NJUT! De är himla underbara med solrosfrösmör eller sojbönssmör, men mandelsmör, eller jordnötssmör för den delen om man tål det är säkert himla gott det med, eller helt enkelt ett tjockt lager med vanligt smör!
 
 
Mamma
2015-02-07 @ 09:36:07

Det ska vi testa när det blir säsong för pumpa! Tack!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fredrikasblogg.blogg.se

Utbytesstudent i Minnesota, USA 14/15

RSS 2.0