Mexico Mission 2015 - en oförglömlig resa: part III

Hej! Jag har några dagar i Mexico kvar att skriva om. Torsdag, fredag, lördag och söndag finns i två tidigare inlägg. 
 
Måndag 16 mars
Ännu en arbetsdag. Vi åkte till grannbyn och jobbade på lite olika hus. Precis som på lördagen åt vi lunch i kyrkan - samma goda mackor med tonfiskröra, eller ost och skinka om man ville det, och så massor av pickles. Alltså MUMS. Jag kan säga er att tonfiskmacka med bacon och picklad lök och gurka är hur gott som helst!
Så himla fint hur familjerna hjälpte till! 
Testade på att stå på stegen och det var det roligaste! Det riktigt brände i armarna och axlarna efter bara en liten stund, härlig känsla!
Här är ett gammalt tar paper shack vilket är vad många familjer bor i under många år innan de har råd att bygga ett hus. När jag såg sådana här var det mycket lättare att förstå hur deras livssituation egentligen är. I början tyckte jag inte att de såg så fattiga ut för alla hade tillräckligt att äta och så, men när jag såg deras bostäder på nära håll så förstod jag mer att de har det tufft. 
 
På kvällen hade vi en Variety Show, eller talangjakt om man så vill. Det var länge sedan jag skrattade så mycket som jag gjorde den kvällen, alltså vilken underhållning det var! Allt från rap, en Harry Potter-sketch till riktigt musikaliska framträdanden fick vi se på, men det var några andra som stack ut. Först och främst Matt, en sophomore som var jätteblyg innan resan men sedan förändrades helt och hade modet att anmäla sig till talangjakten med sitt minnesuppträdande. Han kunde nämligen minnas 21 objekt i rätt ordning genom att läsa dem en gång. Han skickade runt en lista där vi fick skriva upp random grejer, sedan läste han dem en gång och bad oss sedan en stund senare att testa honom. Vi sa då vissa nummer till honom, och han sa genast vilket objekt som hade det numret. Jättehäftigt! Två andra uppträdanden som stack ut var följande två:
Ruby var uppskriven på listan som bodybuilder. Någon annan hade anmält honom, men han körde ändå. Hans form av bodybuilding var alltså armhävningar på knä och sedan ett litet extranummer där han klyvde en penna i två med ett papper. Det var väldigt roligt att kolla på. :)
Det här var det absolut roligaste - en intervju där frågorna ställdes oerhööööört långsamt, och med lite utbytta ord här och där så att de inte makeade någon sense överhuvudtaget. 
 
Tisdagen 16 mars
Sista arbetsdagen. Vi jobbade i Chuburna hela dagen. 
Gulligaste lilla bebisen på första arbetsplatsen. Det är lite svårt att se men både jag och personen bredvid mig håller i varsin kokosnöt med sugrör i. Några bybor kom nämligen med en skottkärra full av kokosnötter som de skar upp åt oss så att vi kunde dricka kokosvattnet. Så gott! Jag tror inte att jag någonsin har varit på en plats med färska, naturligt växande kokosnötter förut. Det kändes himla exotiskt. 
 
Sista arbetsplatsen. Taylor och jag mixar. 
Taylor stod på stegen under HELA TAKBYGGET. Hon lyfte alltså varenda hink med cement. Hur coolt?! Hon är så stark! Jag stod under henne på stegen ett tag, men jag var helt slut efter en ganska kort stund. Är så stolt över henne! Tänk, varenda litet cementkorn har gått via hennes armar upp på taket. Utan att överdriva lyfte hon ton av cement. En kväll berättade Tom att de hade räknat ut det hade gått åt 50 000 pounds (22 ton) cement till takbyggena den dagen. På en dag byggde vi fyra hus, så hon lyfte ett antal ton cement den eftermiddagen! 
Alla seniors efter att det sista huset var klart. 
Vi hade vår sista kvällsandakt i Chuburna. 
 
Onsdag 17 mars
Sista hela dagen i Mexico. Vi spenderade dock inte mer än halva dagen i Chuburna, för därefter lämnade vi stället och började åka mot Cancun. 
Vissa av oss vaknade upp tidigt för att se soluppgången och...
...vara med på sunrise worship. 
 
Åh, så härligt det var att sitta nere på stranden och sjunga fina sånger och bara njuta av nuet. 
Det här var ett sådant ögonblick som jag för alltid vill minnas. 
 
Efter frukost, lite städande och packande tog vi lite gruppbilder innan vi lämnade campsite. 
Alla adult leaders och the cooking crew. 
Hela underbara gruppen! <3 
Goofy seniors! 
 
Vi lämnade detta underbara ställe och det kändes lite vemodigt. Men redan där hade hoppet väckts om att jag skulle kunna komma tillbaka nästa år, eftersom jag fortfarande kommer vara senior då, bara i en annan världsdel! :) 
 
Vi åkte sedan mot Cancun, men på vägen dit stannade vi i någon stad och åt lunch och shoppade lite till. Vi kom fram till hotellet i Cancun på kvällen och åt middag i form av Pizza från Pizza Hut och Oreos och hade sedan fantastiskt kul hela kvällen. Efter mycket vilt kortspelande hade vi vår sista kvällsandakt och small group devos. Gosh vad jag älskar min small group! Det sista vi gjorde innan läggdags var att gå till the prayer circle. Det är någonting som the senior leaders håller i och det är helt frivilligt, och man sitter helt enkelt i en ring och håller hand och sjunger och ber och bara har det fantastiskt mysigt. Det blev väldigt känslosamt då det var sista kvällen, och det fälldes en hel del tårar på många håll. Den kvällen var ett underbart avslut på resan. Jag kommer att minnas den för alltid som en av de där varma, lyckliga stunderna då hjärtat bara svämmar över av kärlek till alla otroliga människor jag har i mitt liv. 
 
Jag vill bara avsluta med att säga ett stort tack från djupet av mitt hjärta till er där hemma som har sponsrat mig. Ni anar inte hur mycket det betyder för mig att jag fick möjligheten att uppleva det här. 
 
Kram!
Fredrika 
Olivia P
2015-04-12 @ 18:35:33

Åh Fredrika! Vad otroligt det låter, jag blir riktigt avundsjuk!! Tänkte faktiskt på dig så sent som idag, det var länge sedan vi sågs! Hoppas att du mår bra! <3

Svar: Olivia, jag saknar dig! <3 I sommar och i höst får vi verkligen ta och ses! Kram
Fredrika




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fredrikasblogg.blogg.se

Utbytesstudent i Minnesota, USA 14/15

RSS 2.0