Mexico Mission 2015 - en oförglömlig resa: part II

Hej! Här kommer fortsättningen på reseberättelsen från den otroligt häftiga Mexikoresan! 
 
Lördag 14 mars
Denna dag var även den en arbetsdag. Jag tror att vi alla vaknade upp med ganska så trötta kroppar för arbetet är tungt. 
Jag tror att det var den här morgonen min small group och jag hade i uppgift att servera frukost. Som ni ser hade vi massor av god frukt att frossa i hela veckan - ananas, vattenmelon, cantaloupe och bananer smakade mycket godare i Mexico än här. Varje morgon hade vi förutom yoghurt, granola, tortillabröd, sylt och nutella någon lagad frukost. Det kunde vara omelett, pannkakor, French toast, mm. 
På lördagen var vi inte i Chuburna utan åkte buss till grannbyn. Denna buss var nog den rangligaste jag någonsin har suttit i. Den var till och med värre än de gula skolbussarna här! 
Det var åt den här familjen vi byggde tak på morgonen. 
Här är hela bästa gänget tillsammans med familjen, som jag inte vet namnen på, efter the blessing. Från vänster är Taylor, Sam, Kris, Kelly, Emily, jag, Sarah. 
Gullig liten kille i byn där vi jobbade på lördagen. 
Ser ni vad detta är för byggnad? Det är en kyrka i grannbyn där vi åt lunch både på lördagen och måndagen. Förra året var denna kyrka missionsresans stora projekt. De la ner en hel dag på att bygga tak på den här byggnaden, och dess storlek resulterade tydligen i cirka 40 donuts med cement, att jämföra med de 8-12 stycken som behövs för de vanliga små bostadshusen. Planen var att vi skulle bygga tak på en skola som vårt stora projekt för årets resa, men skolan fick tydligen inte de bidrag de behövde för att det skulle vara möjligt. Ägarna till husen måste nämligen bygga upp husgrunden och väggarna själva och betala för det materialet själva för att vi ska kunna bygga taken. Den skolan var tydligen jättestor och vi skulle ha behövt göra 100!! cementdonuts för den, så det var ganska skönt att vi istället byggde tak på små bostadshus och slapp jobba ihjäl oss. 
 
På eftermiddagen fick vi besök av...
 
...denna gulliga lilla man som grillade kyckling åt hela gänget. Den smakade hur gott som helst och åts tillsammans med supergott ris, guaca, salsa osv. Vi åt så god mat under hela veckan! Massor av guacamole och salsa. <3
 
Söndag 15 mars
Eftersom det är söndag passade det utmärkt med en vilodag från takbyggandet. Vi fick sovmorgon innan det var dags för Vacation Bible School för barnen i Chuburna. Några ledare och ungdomar gick runt i byn på morgonen och berättade för folk att bibelskolan skulle arrangeras några timmar senare, så det kom jättemånga barn! Vi hade fått skriva upp våra namn på en lista med de olika pysselstationerna. Det fanns allt från vänskapsarmband till tatueringar, ansiktsmålning och foto + dekorering av ram. Jag valde armband - saknar jag att göra smycken kanske? Det var kul att pyssla med barnen, men oj vad språkkunskaper i spanska hade hjälpt...
The senior leaders gjorde en bibelsketch. 
Efter pysslandet åt vi alla lunch tillsammans. 
 
På eftermiddagen klädde nästan alla tjejer upp sig i klänningar för att vi skulle åka in till Merida och shoppa och äta middag. Men först togs bilder på stranden. 
Sam, jag, Sarah, Taylor.
Sam, Emily, Sarah, jag, Taylor. Den bästa small group jag hade kunnat önska mig! <3
 
Efter fotandet åkte vi buss (bekväm och säker buss;) in till Merida. 
Hela gruppen samlad.
När vi satt på en turistig restaurang kom det fram en smörig man och sjöng. Oj, vad han krävde dricks!
Sarah och jag utanför den äldsta katedralen i hela Nord-och Sydamerika! 
Taylor och jag utanför samma häftiga byggnadsverk. I princip alla amerikanska tjejer jag har träffat är väldigt intresserade av att posa framför kameran istället för att ta naturliga ögonblicksbilder och bilder på coola saker i omgivningen. Jag hade inte med mig någon kamera eftersom vi inte fick ta med oss mobilerna till Mexico, så jag kunde tyvärr inte ta bilder. Jag väntar fortfarande på bilder från Kelly och jag tror att hon har lite intressantare bilder än alla "lesomenfilmstjärnamedhandenpåhöftenbilder", men än så länge får ni nöja er med sådana här bilder från Merida. 
 
Fortsättning följer!
Godnattkramar
Fredrika
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fredrikasblogg.blogg.se

Utbytesstudent i Minnesota, USA 14/15

RSS 2.0