Florida: part I

Hej Sverige! Jag är nu hemkommen efter en helt fantastiskt härlig vecka i Tampa, Florida, hos min familjs underbara vänner Peter och Faith. Jag åkte dit på långfredagen, och som jag hade sett fram emot det! Hela hösten gick jag och hoppades på att det skulle gå att få till, och från att biljetten bokades i januari var det nedräkning som gällde. :) Jag har nämligen inte sett dem sedan sommaren 2011 då de hälsade på i Sverige, så det var verkligen på tiden nu! Jag tillbringade en vecka hos dem och det var så härligt, för då hade vi verkligen massor av tid att umgås och göra roliga saker utan att behöva vara supereffektiva hela tiden. Väldigt skönt med en sådan paus. Mexicoresan var ju också ett rejält avbrott i vardagen, men det var ändå väldigt intensivt och nästan lika ansträngande som ett träningsläger haha, så det var himla skönt att verkligen ta dagarna som de kom under denna resa. Är så obeskrivligt glad över att jag kom dit och fick umgås så mycket med dessa underbara människor. Det känns som att de är mina extra farföräldrar och de kände farmor och farfar väldigt väl, vilket gör att det är ett härligt, personligt band till dem som verkligen gör att de känns som min extra familj! 
 
Jag anlände på eftermiddagen och det första vi gjorde var att åka till ett mall precis bredvid flygplatsen eftersom mitt sommarklädesbehov var akut. Badkläderna var nämligen kvar i byrålådan i Stillwater, och man kan ju inte vara i Florida utan dem! När vi kom fram till deras hus var det så här fint:
De bor precis vid floden Hillsborough River, och det var så vackert där i kvällsljuset! Jag blev så glad för att det var alldeles grönt överallt. För även om sommarvärme är helt underbart, så är ändå naturens utseende på sommaren nästan ännu bättre. För efter en gråbrun vinter utan särskilt mycket snö blir man så obeskrivligt glad när man plötsligt har massor av fina träd och blommor att titta på! 
 
På lördagen såg jag första alligatorn i trädgården. Vågade gå ganska så nära för den var inte jättestor, men rätt så respektingivande var den ändå!
Faith och jag gick på promenad längs med floden, som mer såg ut som en sjö för att den var så översvämmad. Fint var det dock - oavsett sjö eller flod. 
 
På eftermiddagen gick vi på bio med några av deras vänner och såg Woman in Gold. Se den! Grymt fin film. Sedan åt vi middag på en mysig restaurang och hade det allmänt trevligt, och jag var i mathimlen än en gång. Både till middagen kvällen innan och frukost och lunch samma dag åt vi så fantastiskt god mat. Grillade lammkotletter, sparris, rökt lax - sådant som får vilken utbytesstudent på fall efter åtta månader i the Mid West. 
 
Det blev påsksöndag...
...och jag hängde på kyrkans youth group som serverade pannkakor förmiddagen till ära för att samla ihop pengar till ett läger som de skulle åka på i Dallas eller Detroit eller var det nu var. Det var kul att träffa dem och hänga lite! Efter kyrkan åt vi påskbrunch på golfklubben i Temple Terrace. Åh gud så gott det var. Satsade självklart på lammet och laxen igen, och riktig, krämig skysås, vitvinssås till laxen. Blir alldeles lycklig när jag tänker på den måltiden, precis som jag blir när jag tänker på allt annat vi åt under veckan. <3
 
Efter den brakmåltiden satt det fint med lite promenerande i Lettuce Lake Park. 
 
Jag på coolt träd. 
Faith och coolt träd.
Jag på coolt träd #2.
De hade värsta fina boardwalken genom hela träsket. Det var ju trevligt så att man slapp klafsa runt nere i höjd med alligatorerna! 
Det här lilla teeny-tiny gullet stötte vi på. 
Denna mossbeklädda raring kom vi också ganska nära. 
Träsket låg precis vid Hillsborough River. 
Uppe i tornet.
Ser inte det här trädet ut som ett djungelträd?!
Å H , vad fint det var där. 
Cool lav.
 
Ehmm, det blev visst en liten naturbildbomb... Men det var så vackert där så jag kunde liksom inte välja ut de finaste bilderna... Som sagt, jag var så himla excited över att se gröna träd överallt! :) 
Fortsättning följer! 
 
Godnattkramar,
Fredrika
 
 
Mamma
2015-04-18 @ 22:54:39

Jag blir sååå Floridasugen av alla fina naturbilder. Kram

Svar: Puss!
Fredrika




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fredrikasblogg.blogg.se

Utbytesstudent i Minnesota, USA 14/15

RSS 2.0